Most Vasco da Gamy jest jednym z najbardziej charakterystycznych punktów na architektonicznej mapie miasta i według mnie powinien go zobaczyć każdy turysta. To jedna z dwóch dróg, które przecinają rzekę Tag, obok Mostu 25 Kwietnia.
W przeciwieństwie do swojego starszego i krótszego kuzyna, most Vasco da Gama, rozciągający się na dystansie ponad siedemnastu kilometrów, przeznaczony jest wyłącznie dla ruchu samochodowego – przez dwupoziomowy Most 25 Kwietnia przebiega również linia kolejowa.
Historia mostu Vasco da Gama
Most Vasco da Gamy zbudowano, aby odciążyć ruch na Moście 25 Kwietnia, który do 1998 roku był jedyną przeprawą dla zmotoryzowanych mieszkańców Lizbony przez rzekę Tag. W związku z tym, że w roku 1998 przypadała pięćsetna rocznica odkrycia przez Vasco da Gamę drogi morskiej z Europy do Indii, most nazwano na jego cześć.
Ponieważ w historii Lizbony zdarzały się potężne trzęsienia ziemi, które potrafiły prawie doszczętnie zniszczyć miasto (ostatnie, w roku 1755, przetrwały wyłącznie dzielnice Belém i Alfama), most został zaprojektowany w taki sposób, aby znieść siłę trzęsienia ziemi 4,5-krotnie większą od tego, które poprzednio zniszczyło miasto oraz wiatr o prędkości dochodzącej nawet do 250 km/h.
Odrobina geografii
Most Vasco da Gama łączy leżącą pod Lizboną miejscowość Sacavém z położonym po drugiej stronie Tagu Montijo. Przez ten sześciopasmowy, najdłuższy most w Europie przebiega płatna autostrada A12, rozpoczynająca się w Sacavém i kończąca się w Setúbal – właściwie, jest to północno-wschodnia obwodnica Lizbony, rozładowująca ruch samochodowy.
W przypadku dużego natężenia ruchu, istnieje możliwość, aby z sześciu standardowych pasów zrobić osiem pasów ruchu. Przez most można się przedostać samochodem, taksówką oraz jedną z sześciu linii autobusowych.
W godzinach szczytu, jazda własnym środkiem transportu z centrum Lizbony do Montijo może zająć około czterdziestu minut – trasa z Praça do Comércio do centrum Montijo, wiodąca przez most Vasco da Gamy ma 35 kilometrów długości.
Most Vasco da Gama – opłaty i dojazd
Każdego turystę, który chciałby zobaczyć Lizbonę z mostu Vasco da Gamy uprzedzam, że przejazd przez most jest płatny – zarówno własnym samochodem, jak i transportem publicznym. Najdroższy jest przejazd taksówką, gdyż za kurs z Dworca Oriente i z powrotem, turyści zapłacą około 50 euro.
Zdecydowanie taniej można przez most przejechać autobusem. Linie 431, 432, 437, 562, 563 oraz 565 również odjeżdżają z Dworca Oriente i przejeżdżają przez most Vasco da Gamy, a pojedynczy kurs (w zależności od miejsca docelowego) kosztuje od 3,40 euro do 4,60 euro. Bilety na autobusy można zakupić u kierowców.
Najtańszy jest jednak przejazd przez most Vasco da Gamy własnym samochodem osobowym. Bramki znajdują się na północnej granicy mostu i stawka za przejazd samochodem osobowym wynosi obecnie 2,60 euro. Na południowym końcu mostu nie ma bramek, co oznacza, że wyjazd z Lizbony mostem Vasco da Gamy jest bezpłatny, natomiast za wjazd należy zapłacić. Większe samochody, dostawcze i ciężarowe, obowiązują wyższe stawki.